Rummikub – na czym polega gra?
Jest to gra dla dwóch, trzech, czterech graczy wynaleziona przez Ephraima Hertzano. Wydano ją po raz pierwszy w Izraelu. W 1980 roku gra uzyskała tytuł gry roku. Gra przeznaczona jest dla osób w wieku powyżej 10 lat. Podczas rozgrywki korzysta się z 104 kości wraz z liczbami. Całość dostępna jest w czterech kolorach o wartości od 1 do 13 wraz z dwójką kości z symbolami jokerów. Dodatkowo podczas każdej rundy korzysta się ze specjalnych stojaków na, których ustawia się specjalne kamienie tak by całość była niewidoczna dla pozostałych graczy.
Zasady gry w Rummikub
Wszystkie klocki na wstępie należy ustawić wartościami do dołu mieszając całość. Taki stos nazywany jest bankiem. Każdy gracz pobiera z banku jeden kamień. Ten kto ma największą wartość rozpoczyna grę. Po niej wszystkie rundy toczą się według ruchu wskazówek zegara. Po ustaleniu kolejności każdy gracz pobiera czternaście kamieni.
Układ kości
Rozgrywka polega na wykładaniu serii ewentualnie grup. Grupę stanowią minimum trzy kosci w jednym kolorze. Seria natomiast to trzy lub cztery kości jednej liczby w różnych barwach.
Kośći
Kości do gry Rummikub mają od 1 do 13. Dodatkowo wyróżnia się cztery podstawowe barwy: źółtą, czerwoną, błękitną i czerwoną. Mamy dostęp również do dwóch jokerów w kolorze czerwonym i czarnym. Kolor jokera nie ma wpływu na przebieg gry.
Otwarcie
Każda osoba biorąca udział w grze musi zrobić otwarcie, czyli wyłożenie grub ewentualnie serii, gdzie suma wartości jest równa lub większa 30.
Manipulacja
Po wykonaniu otwarcia można przystąpić do manipulowania. Podczas manipulowania dokłada się min jeden klocek. Gracz, który nie jest w stanie dokonać manipulacji zmuszony jest dobrać jedną kość z banku. Kości wyłożone raz nigdy nie wracają na tabliczkę.
Joker
W grze mamy dostęp do dwóch jokerów. Daje nam on możliwość zastąpienia każdej dowolnej kości. Istnieje jednak pewne ograniczenie mianowicie nie da się rozdzielać kolumn w których jest joker. Joker leżący na początku lub na końcu kolumny z łatwością wymienimy na klocek, który ma tą samą wartość. Po wykonaniu wszystkich manipulacji pamiętaj jednak o tym, iż wyłożone kości nie mogą trafić na tablicę każdego z graczy.
Koniec gry
Zakończenie gry następuje w sytuacji kiedy jeden gracz oczyści swoją tabliczkę z kości lub w banku zabraknie kości.
Liczenie punktów
Większy gracz dostaje liczbę punktów, która jest równa sumie punktów na kościach przeciwników. Joker ma wartość 30 punktów. Jeśli w banku nie ma już kości to od tej sumy odejmuje się punkty ze swoich kości. Przegrany dostaje ujemne punkty, które są równowartością sumy punktów na swojej tabliczce.
Czas
W grach turniejowych obowiązuje limit czasu. W przypadku gry towarzyskiej nie musimy z niego korzystać. Limit czasowy na jednego gracza to 1 minuta. Po przekroczeniu 1 minuty gracz ciągnie kostkę z banku kończąc kolejkę.
Wersje Gry
Standart
Od 2 do 4 osób plus 2 jokery wraz z 104 kośćmi w 4 następujących kolorach: czerwony, czarny, pomarańczowy i niebieski.
Rummikub: Start Right
Jest to wersja dla dzieci w, której do dyspozycji mamy 40 kostek z cyframi 1-10 w czterech różnych kolorach z 2 jokerami, 2 dużymi kostkami wraz z woreczkiem do przechowywania kostek. Przeznaczona jest ona dla dzieci w wieku od 3 do 7 lat.
Gra dostępna jest w 3 wariantach
- Rozpoznawanie liczb, kolorów i kształtów podczas układania w pary kostek do gry.
- Stosowanie jokera w celu zastąpienia kostek będących w grze.
- Korzystanie z serii przy użyciu minimum trzech kostek.
Expert
Od 2 do 4 osób z 8 specjalnymi Jokrami raz z 104 kośćmi.
Expert to najbardziej wymagająca wersja gry.
Rozgrywka jest bardziej strategiczna, gdyż w owym wariancie korzysta się z 8 jokerów w następujących kolorach: czarnym, żółtym, czerwonym i niebieskim. Liczą się tutaj wyłącznie kolory jokerów, a nie to jakie one są. Jednak można go użyć tylko przy odpowiednich seriach i grupach.
Word
Jest to wersja gry wraz z 112 kostkami. Rozgrywka polega na układaniu jak najdłuższych wyrazów w miarę możliwości. Punkty liczone są w zależności od długości wyrazu. Dodatkowo wykładając wszystkie kostki w jednym ruchu podwajamy liczbę punktów.