Po co czyta się książki w szkołach?
Książki, jakie człowiek zdąży przeczytać w ciągu swojego życia, w znacznym stopniu przyczyniają się do rozwoju jego wiedzy i osobowości. Dzięki nim poszerzane są horyzonty myślowe i zyskiwane są nowe perspektywy, które wcześniej nie były dostrzegane. A wiemy przecież, że człowiek najpodatniejszy na zmiany i przyswajanie nowych informacji jest za młodu, gdy jeszcze chodzi do szkoły i się uczy.
Jakie książki są czytane w szkołach?
Lektury szkolne są najpewniej pierwszym skojarzeniem, gdy myślimy o książkach, jakie czyta młoda osoba, która uczęszcza na lekcje w jednej ze szkół. Wśród nich znajdziemy klasyczne pozycje, które odnoszą się do poszczególnych okresów literackich i są przedstawiane na zajęciach w sposób chronologiczny. I tak na przykład, gdy analizować będziemy antyczne tragedie, do rąk na pewno wpadnie nam „Antygona”, jeśli natomiast skupimy się na obrazie XIX-wiecznej Polski, zwrócimy uwagę np. na „Lalkę” Bolesława Prusa.
Jaki jest cel lektur szkolnych?
Lektury te mają za zadanie wykształcić w czytelniku odpowiednie postawy moralne i przekazać mu wiedzę zarówno na temat środowiska (np. własnego kraju), z jakiego pochodzi i w jakim na co dzień się porusza, jak i poszanowania odmiennych kultur i poglądów, z jakimi z pewnością zetknie się w dorosłym życiu. Jest to niezbędne dla prawidłowego rozwoju ucznia i ukierunkowania go na szeroko rozumiany rozwój.