Zabawki logopedyczne – nauka poprzez zabawę
Problemy logopedyczne są najczęściej wykrywane u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Brak wprowadzonej w odpowiednim czasie terapii logopedycznej może skutkować nie tylko problemami z wymową niektórych zgłosek, ale również problemami z kojarzeniem, skupieniem oraz nauką poprawnej ortografii i gramatyki. Odpowiednio poprowadzone zajęcia w wielu przypadkach pozwalają na osiągnięcie skutecznych efektów, dzięki czemu uczeń w późniejszych latach nie ma problemów z wymową i rozwija się prawidłowo.
Jak zachęcić dzieci do zajęć logopedycznych
Terapia logopedyczna jest skuteczna, gdy dziecko odbywa regularne, codzienne ćwiczenia. Część z nich, jak na przykład powtarzanie ciągów sylab lub wierszyków, może szybko się znudzić, a rodzice oraz nauczyciele mogą mieć problemy z właściwym motywowaniem pacjenta. Z pomocą przychodzą tu zabawki logopedyczne, które poprzez atrakcyjną zabawę ćwiczą z dzieckiem zarówno wymowę, jak i niezbędne przy terapii logopedycznej: ćwiczenia oddechowe, kojarzenie, skupienie oraz synchronizację półkul mózgowych. Część z tych zabawek pozwala dziecku na samodzielne ćwiczenia, inne można wykorzystać podczas spotkań z logopedą lub ćwiczeń w domu.
Jakie są zabawki logopedyczne
Na rynku jest wiele zabawek, wspomagających terapię logopedyczną. Wiele z nich jest skategoryzowanych pod kątem wieku pacjenta lub potrzeb wynikających z rodzaju deficytu.
Zabawki wspierające ćwiczenia oddechowe
Są to zabawki, które wymagają od pacjenta ułożenia w odpowiedni sposób języka, podniebienia lub ust i oddychania w odpowiedni sposób, by uzyskać pożądany efekt. Najczęstszymi zabawkami logopedycznymi, wspierającymi ćwiczenia oddechowe są dmuchajki, których zadaniem jest „wydmuchiwanie” styropianowej piłeczki z „fajki”. Przy odpowiednim dmuchaniu przez rurkę piłeczka może unosić się w górę, wirować, robić korkociągi, by w końcu efektownie zostać wydmuchaną na drugi koniec pokoju. Bardziej profesjonalną zabawką jest spirometr logopedyczny, natomiast podstawową rolę w ćwiczeniach oddechowych mogą spełnić: zestaw do wydmuchiwania baniek mydlanych, baloniki lub piórka.
Zabawki logopedyczne typu „memory”
Gry typu „memory” mają za zadanie wspomożenie koncentracji i skupienia, których brak często idzie w parze z problemami logopedycznymi. Dodatkowo mogą zostać wzbogacone o odpowiednio dobrane obrazki lub sylaby, które należy wypowiedzieć podczas odkrywania kart i znalezienia pary, lub – w zależności od posiadanego zestawu – przeciwieństw. Popularną wśród dzieci grą zbliżoną do „memory” jest Piotruś. Odpowiednia grafika pozwala na ćwiczenia konkretnych głosek, zamieniając ćwiczenia w wesołą zabawę.
Gry logopedyczne typu „memory” mogą wystąpić zarówno jako karty, domino, jak i klocki.
Gry obrazkowe
Zabawki logopedyczne obrazkowe uczą poprawnych kojarzeń, znaczenia symboli, rozwijają zdania w bardziej złożone wypowiedzi, oraz pozwalają dziecku na wykazanie inwencji twórczej i wyobraźni. Z kilku obrazków należy ułożyć w logicznym ciągu historyjkę, a następnie własnymi słowami ją opowiedzieć.
Inną grupą gier obrazowych są gry mimiczne, które, najczęściej na kartach ze schematycznymi minkami, pokazują ułożenie aparatu mowy pod konkretne sylaby. Mogą również przedstawiać wyrażanie emocji, które należy odegrać po wylosowaniu odpowiedniej karty.
Podsumowanie
Odpowiednio wcześnie rozpoczęte i systematycznie prowadzone ćwiczenia logopedyczne pozwalają na szybką i skuteczną terapię dziecka. Uczeń unika wielu problemów i kompleksów w wieku szkolnym, lepiej się rozwija oraz lepiej uczy. Warto więc zainteresować dzieci zabawkami i grami logopedycznymi, wspomagającymi terapię.